ANWB Persona’s Gastcollege

ANWB

Gast college Wieke Quak Breda, donderdag 6 november 2014

Wieke Quak (een indirecte collega van mij) kwam een gastcollege over persona’s geven. Hier in legt ze uit wat het belang is van goede persona’s en hoe de doelgroep daarbij betrokken word.
Het college was op Avans te Breda.

Wie is Wieke Quak?
Een programmamanager met al enkele jaren ervaring op strategisch gebied binnen de ANWB. Wieke heeft mee geholpen met het denken in persona’s en de uitvoering hiervan.

Wat is een persona?
Organisaties gebruiken vandaag de dag nog steeds ‘doelgroepen’ om producten, diensten, marketing en communicatie beter te afstemmen op afnemers, kopers en/of gebruikers. Deze werkmethode is lastig omdat deze vaak globaal, abstract en niet concreet geformuleerd zijn. Een meer effectieve wijze hiervoor is het formuleren van persona’s. Je geeft je klant een identiteit en een karakter, waarnaast de normen waarden van de klant herkent worden.

Stappenplan
Voor het formuleren van persona’s is er een stappenplan ontwikkeld, wat bestaat uit acht stappen. Deze stappen kunnen in verschillende volgorden uitgevoerd worden in praktijk.

  1. Selecteer de doelgroep.
  2. Verzamel klantinformatie.
  3. Zoek de klant op.
  4. Vul het klantprofiel aan.
  5. Ontwerp de klantpersona.
  6. Toets de klantpersona.
  7. Het tot leven brengen van de klantpersona.
  8. Het eventueel bijsturen van de klantpersona.

De ANWB is in 2009 gestart met het ontwikkelen van persona’s. Dit op basis van het mentality model. Dit model kent een acht tal profielen waarin doelgroepen verwerkt kunnen worden. Dit resulteerde al gauw in een drie tal persona’s, namelijk: Bert, Arthur en Margo. Hier is dan ook het gehele bedrijfsproces naar ingericht, wat in een kleiner productaanbod resulteerde. Door het invoeren van persona’s is er een omzetgroei gerealiseerd van een sterke 17%.

Plaats een reactie