Het einde van de ‘like & win’ acties op Facebook

Like-Us-and-Win

Tijdens de release van de Graph API version 2.1 heeft Facebook een belangrijke mededeling gedaan omtrent de bekende Like & Win apps op Facebook. De apps die voorzien zijn van een zogeheten fan gate worden vanaf 5 november verboden. De fan gate of like gate maakt het mogelijk dat Facebookgebruikers eerst de pagina moeten liken, voordat zij kunnen meedoen aan een winactie, fotoactie of game. Developers hebben negentig dagen om te zorgen dat hun producten in lijn zijn met het nieuwe beleid.

Vanaf 5 november alles voorbij!

Niet alleen in apps mogen marketeers vanaf 5 november niet meer vragen om een ‘vind ik leuk’, maar ook in social plugins. Hierdoor is het vragen om een vind-ik-leuk en daar iets tegenover stellen niet meer mogelijk. Dit mocht al sinds augustus 2013 niet meer in gewone Facebook posts, maar nu dus op geen enkele manier meer. Of toch wel?

In Facebook’s nieuwe voorwaarden voor hun platform policy voor apps en social plugins staat het duidelijk:

“You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.”

“Je mag mensen niet stimuleren om een social plugin te gebruiken of een pagina leuk te vinden. Om goede connecties te bevorderen en bedrijven te helpen de mensen te bereiken die belangrijk voor hen zijn, willen wij dat men een Facebook pagina leuk vindt omdat zij zich met de pagina willen verbinden en van hen willen horen, niet omdat ze er iets voor krijgen. Wij denken dat dit beter is voor hen en voor de adverteerders.”

Hoe kom je nog aan likes?

Met de nieuwe maatregel wil Facebook zorgen dat er meer echte interactiviteit komt, en geen omkoperij. Hierdoor wordt het lastiger voor marketeers om pagina vind ik leuks te generen, of misschien lijkt dit alleen maar zo. In een post op je pagina mag je tegenwoordig nog wel een Like & Win actie houden. Hierbij mag je niet vragen om een pagina vind ik leuk, maar wel op likes binnen het bericht zelf. Wat het voordeel hiervan is? Hierdoor heb je meer activiteit op je pagina, door reacties, discussies vragen etc. Daarmee heb je een veel hoger bereik en krijg je automatisch meer fans. Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je een prijsvraag of raadsel maakt waarbij je een paar keer per week een nieuwe tip geeft. Het is voor gebruikers gemakkelijker de pagina te liken en deze tips dan te zien in hun nieuwsoverzicht, dan steeds opnieuw naar jouw Facebookpagina te gaan om te kijken of er al wat nieuws op staat.

Like & win apps nutteloos na 5 november?

Wat vind je zelf belangrijker? Een Facebookgebruiker die alleen de pagina liket om iets te winnen, of een gebruiker die daadwerkelijk geïnteresseerd is in de pagina? Facebook apps zijn nog steeds en uitstekende manier om de doelgroep te bereiken en engagement te creëren. Met de nieuwe aanpassing is het nog steeds mogelijk om een winactie op te zetten binnen een app, alleen kun je vragen om een andere gunst dan een like. Dit kan bijvoorbeeld zijn om een e-mailadres, of een voor jou belangrijke vraag. Let wel op: e-mailadressen die je vergaart tijdens een winactie mag je niet gebruiken voor commerciële doeleinden, tenzij de gebruiker dit aanvinkt binnen de app (“hou mij op de hoogte van … via de nieuwsbrief”).

Bronnen

Dit artikel heb ik geschreven tijdens mijn stage bij Klik & Steen Online Marketing.

Plaats een reactie